Πρωινό: το σημαντικό γεύμα της ημέρας

20151206_095058

Η προετοιμασία του πρωινού είναι μια μικρή, ευχάριστη ιεροτελεστία στο ξεκίνημα της μέρας μου. Το θεωρώ αναγκαίο γεύμα και δεν το παραλείπω. Δίνει ενέργεια και ξυπνάει τον οργανισμό μετά το νυχτερινό ύπνο.

Βασικό χαρακτηριστικό ενός καλού πρωινού, κατά τη γνώμη μου, είναι να έχει υψηλή θρεπτική αξία, αλλά με όσο το δυνατόν λιγότερες θερμίδες. Ύστερα από πολλά χρόνια κατάχρησης, με πρωινά γεμάτα τοστ, φρυγανιές, τυρόπιτες και άλλα επεξεργασμένα τρόφιμα, κατέληξα ότι καλό είναι το πρωί να τρώω όσο το δυνατόν πιο ζωντανές τροφές. Οτιδήποτε περιέχει αλεύρι σιταριού ή είναι επεξεργασμένο, ειδικά το πρωί, μου δίνει πρόσκαιρη γευστική απόλαυση, αλλά δυστυχώς προκαλεί φούσκωμα και μπλοκάρει το έντερο. Επομένως, το πρωί γενικά αποφεύγω κουλούρια, ψωμί και λοιπά αρτοσκευάσματα, τυρόπιτες, ντόνατς, κρουασάν, μπουγάτσες, κέικ, κριτσίνια, μπισκότα, κουλουράκια, δημητριακά πρωινού, αλλαντικά, ρυζογκοφρέτες και μπάρες δημητριακών. Όλα αυτά παρέχουν μεν κάμποσες θερμίδες και πρόσκαιρη απόλαυση λόγω της απότομης αύξησης του σακχάρου, αλλά από κει και πέρα η θρεπτική αξία είναι μηδενική. Από τότε που τα έκοψα, εξαφανίστηκαν τα φουσκώματα κι έχω βρει την υγειά μου!

Το δικό μου ιδανικό πρωινό περιλαμβάνει οπωσδήποτε φρούτα, κυρίως ακτινίδια και πορτοκάλι, που βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου. Άλλες καλές προτάσεις για πρωινό ή/και δεκατιανό είναι οι νιφάδες βρώμης, all bran/μούσλι χωρίς ζάχαρη, το πρόβειο ή κατσικίσιο γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά, το κεφίρ, τα αβγά, το μέλι, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί, οι σπόροι (chia, κάνναβης, λιναρόσπορος, κολοκυθόσπορος, ηλιόσπορος), το αβοκάντο, η κινόα, το σουσάμι. Και φυσικά 1-2 ποτήρια νερό. Για να ενυδατωθεί ο οργανισμός και να πάρει μπρος για τη μέρα που θα ακολουθήσει. Από γαλακτοκομικά προτιμώ γιαούρτι και τυρί. Γάλα πίνω σπάνια πλέον – μετά τα αναρίθμητα λίτρα που έχω πιει στην παιδική και νεανική μου ηλικία – και αυτό κατά προτίμηση κατσικίσιο ή φυτικό, όποτε υπάρχει. Η καφεΐνη για άλλους είναι αναγκαία τα πρωινά, για άλλους όχι. Και ένας καφές ή τσάι χωρίς ζάχαρη δεν νομίζω ότι βλάπτει μέσα στη μέρα.

Ποιο είναι το δικό σου αγαπημένο πρωινό; Τι προτιμάς να τρως το πρωί;

 

3 thoughts on “Πρωινό: το σημαντικό γεύμα της ημέρας

  1. Μου έχει πει διατροφολόγος ότι καλύτερα να μην τρώμε το πρωί αν δεν έχουμε προηγουμένως αποβάλλει τις τοξίνες της προηγούμενης μέρας. Κι ότι καλύτερα είναι να αφήνουμε τον οργανισμό να αποβάλλει ότι έχει μέχρι τις 11:00-12:00 και μετά να τρώμε. Αυτή την άποψη πως την εκτιμάς; Ευχαριστώ!

    Like

    • Εν μέρει έχει ένα δίκιο. Κι εγώ το κυρίως πρωινό το τρώω γύρω στις 11 με 11:30 κι όταν ήδη έχω αποβάλλει τις τοξίνες ή με άλλα λόγια έχω επισκεφτεί την τουαλέτα μου. Δηλαδή, πίνω νερό και τρώω ακτινίδιο-πορτοκάλι το πρωί και ως δεκατιανό θα φάω οτιδήποτε άλλο, συνήθως κάτι από αυτά που προτείνω στο άρθρο. Γενικά όσο πιο λίγα πρωί πρωί, τόσο καλύτερα, για να κινηθεί το έντερο. Όχι όμως τελείως άδειο στομάχι, για δύο λόγους: Γιατί υπάρχει περίπτωση οι τοξίνες να μην αποβληθούν μέχρι την επιθυμητή ώρα κι εγώ να πεθαίνω της πείνας, με αποτέλεσμα να φάω μετά ό,τι βρω μπροστά μου ή να επισκεφτώ το φούρνο αν είμαι σε εξωτερικές δουλειές, κάτι που δεν θέλω. Και γιατί μου έχει τύχει από λιγούρα, επειδή δεν είχα φάει τίποτα το πρωί, να πάθω ορθοστατική υπόταση. Γενικά καλό είναι να πειραματίζεται ο καθένας και να βλέπει τι λειτουργεί στο δικό του οργανισμό.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

