Ρεβίθια με ρύζι και σαλάτα

20151004_154418

Όταν ήμουν μικρή – δηλαδή, πριν από πολλά, πολλά χρόνια – τα όσπρια δεν ήταν από τα αγαπημένα μου. Τις φακές τις έτρωγα σχετικά ευχάριστα. Όταν όμως γύριζα από το σχολείο και μάθαινα ότι θα φάμε ρεβίθια ή φασολάδα, ήξερα ότι το μεσημεριανό φαγητό θα είναι για μένα ένας μικρός εφιάλτης.

12106790_897772373593960_7497173647729198917_n

κάτι μου θυμίζει αυτό το κοριτσάκι…

Δεν μ’ έπαιρνε να αρνηθώ, γιατί η δική μου η μητέρα ήταν από εκείνες τις μαμάδες που στο θέμα του φαγητού δεν δέχονται αντιρρήσεις. Σου έβαζε το φαγητό στο πιάτο και έπρεπε να το φας, αλλιώς θα έμενες νηστικός. Ίσως γι’ αυτό μεγαλώνοντας έμαθα να έχω ποικιλία στη διατροφή μου και να τρώω απ’ όλα. Με τον καιρό αγάπησα και τα όσπρια κάνοντας μάλιστα την υπέρβαση, όταν μια μέρα διαπίστωσα ότι μου αρέσει ακόμη και η φάβα, που κάποτε δεν μπορούσα ούτε να μυρίσω!

Στο σημερινό θέμα έχουν την τιμητική τους τα ρεβίθια. Όπως και όλα τα όσπρια, τα ρεβίθια είναι μια υγιής, φυσική πηγή πρωτεΐνης και περιέχουν πολλές φυτικές ίνες, βιταμίνες, μέταλλα και αμινοξέα. Τα αμινοξέα είναι τα δομικά στοιχεία των πρωτεϊνών και είναι σημαντικά για ένα υγιές μυικό και ανοσοποιητικό σύστημα. Παρόλο που υπάρχουν 20 αμινοξέα, ο άνθρωπος δεν μπορεί να συνθέσει τα 9 από αυτά και πρέπει να τα λαμβάνει από τις τροφές: βαλίνη, θρεονίνη, ιστιδίνη, ισολευκίνη, λευκίνη, λυσίνη, μεθειονίνη, τρυπτοφάνη, φαινυλανανίνη. Αυτά είναι τα λεγόμενα “απαραίτητα αμινοξέα”. Τα  υπόλοιπα μπορούν να συντεθούν από τον ανθρώπινο οργανισμό μέσω του μεταβολισμού.

Model of molecular structure on green reflective background

τελικά όλα είναι θέμα χημείας

Τα όσπρια, όμως, δεν περιέχουν όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Συνήθως κάποιο απουσιάζει, τις περισσότερες φορές η μεθειονίνη ή η τρυπτοφάνη. Για να καλύψουμε αυτό το κενό, μπορούμε να τα συνδυάσουμε με ρύζι ή δημητριακά, που περιέχουν αμινοξέα τα οποία δεν έχουν τα όσπρια, αλλά είναι φτωχά σε κάποια άλλα, όπως η λυσίνη και η ισολευκίνη. Έτσι, αλληλοσυμπληρώνονται. Τέτοιοι συνδυασμοί είναι ακόμη πιο σημαντικοί για τους χορτοφάγους, καθώς το κρέας, το γάλα, τα αβγά και άλλα ζωικά προϊόντα περιέχουν και τα 9 αμινοξέα.

Δεν είμαι χορτοφάγος. Παρόλα αυτά, για να αξιοποιήσω στο μέγιστο τη δύναμη των οσπρίων, συνδύασα τα ρεβίθια μου με ρύζι μπασμάτι. Φυσικά, μπορείς να προτιμήσεις κάποιο άλλο είδος ρυζιού. Για συνοδευτικό έβαλα σαλάτα με 1 κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο. Γράφω αναλυτικά τη συνταγή.

Για το πιάτο της φωτογραφίας χρειάστηκα:

Υλικά

1 1/2 φλιτζανάκι του ελληνικού καφέ ρεβίθια μη αποφλοιωμένα

1 μικρό κρεμμύδι

1 κ.σ. ελαιόλαδο

αλάτι

κουρκουμάς

λεμόνι

ρύζι μπασμάτι

Για τη σαλάτα:

μαρούλι, ντομάτα, πιπεριά Φλωρίνης, 1 κ.σ. ελαιόλαδο

Εκτέλεση

Μούλιασα τα ρεβίθια σε νερό από το προηγούμενο βράδυ. Πριν τα ρίξω στην κατσαρόλα, τα έτριψα λίγο να φύγουν οι περισσότερες φλούδες, αλλά άφησα αρκετές, επειδή η φλούδα περιέχει τις πιο πολλές φυτικές ίνες. Έβρασα σε νερό μαζί με το ψιλοκομμένο κρεμμύδι και το ελαιόλαδο μέχρι να μαλακώσουν. Προς το τέλος πρόσθεσα το αλάτι, το λεμόνι και τον κουρκουμά. Άφησα να χυλώσουν και να εξατμιστεί το περισσότερο νερό ώστε το φαγητό να μην έχει πολύ ζουμί. Συνόδευσα με το ρύζι και τη σαλάτα.

Ένα εύκολο, γρήγορο και πολύ θρεπτικό γεύμα!


Βιβλιογραφία:

http://www.glnc.org.au/legumes/legumes-nutrition/

https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002222.htm

Advertisements

9 thoughts on “Ρεβίθια με ρύζι και σαλάτα

  1. Αν μπορούσα να κάνω πολλά like ή like με επιφώνημα μαζί όπως ΟΥΑΟΥΟΥΟΥ για το άρθρο σου θα το έκανα !!Υπέροχο,εκπαιδευτικό και άμεσο!!Έχουν σημαντική θέση τα όσπρια στη διατροφή μας !!Τα “παντρεμένα” ρεβίθια όπως τα λέμε στα μέρη μου, που μαγειρεύονται μαζί στην κατσαρόλα,είναι γνωστός συνδυασμός πάρα πολλά χρόνια και όπως αναφέρεις όχι τυχαία.Θα το κάνω reblog κάποια στιγμή,μου επιτρέπεις;

    Liked by 1 person

    • Σ’ ευχαριστώ πολύ! Ο λαός ξέρεις πάντα καλύτερα, εξ ου και το φακόρυζο, το φασολόρυζο, τώρα και το ρεβιθόρυζο!! Τα όσπρια είναι σημαντικά και προσπαθώ να πειραματίζομαι με διάφορους συνδυασμούς για ακόμη πιο γευστικό αποτέλεσμα. Φυσικά μπορείς ελεύθερα να κάνεις το άρθρο reblog!

      Liked by 1 person

  2. Pingback: Ρεβίθια με ρύζι και σαλάτα (reblog) | patzaroula

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s