Φυσική αυτονομία: δύναμη, ευλυγισία, έλεγχος κίνησης

prwtathlitis-eurwpis-o-leuteris-petrounias-stous-krikous.w_l

Απόλυτη φυσική αυτονομία από τον παγκόσμιο πρωταθλητή στους κρίκους, Λευτέρη Πετρούνια

Πόσες φορές έχεις θαυμάσει έναν ταλαντούχο και επιτυχημένο αθλητή και έχεις ζηλέψει τις ικανότητές του; Προσωπικά, μου συμβαίνει συνέχεια. Εκείνο μάλιστα που θαυμάζω περισσότερο είναι ο τρόπος με τον οποίο τόσο ικανά μπορεί να κατευθύνει το σώμα του με απόλυτη επίγνωση και ελευθερία προς τις κινήσεις που θέλει και να τις εκτελεί με επιτυχία. Αυτό ακριβώς είναι η «φυσική αυτονομία». Η ικανότητα και η ελευθερία της κίνησης του σώματος, αλλά και η απόλυτη επίγνωση του τι μπορεί (ή δεν μπορεί) να καταφέρει το σώμα μας.

Κάθε κίνηση και κάθε δεξιότητα του σώματός μας – από την απλούστερη έως την πιο σύνθετη – διέπεται από φυσική αυτονομία. Πιο αναλυτικά, συνίσταται σε τρεις βασικούς άξονες: δύναμη, ευλυγισία, έλεγχος κίνησης.

Δύναμη

Δεν χρειάζεται να τονίσω πόσο σημαντική είναι η δύναμη για κάθε άθλημα, είναι γνωστό σε όλους. Η δύναμη αναπτύσσεται αυξάνοντας προοδευτικά τις απαιτήσεις ισχύος από τους μυς. Αυτό μάλιστα πρέπει να γίνεται σε ολόκληρο το σώμα, ώστε να μην υπάρχουν ανισορροπίες και τραυματισμοί.

Ευλυγισία

Πολύ ουσιαστική, ακόμα και στην απλή καθημερινότητα. Οι αθλητές με ευλυγισία διαθέτουν μεγαλύτερη ευκολία κίνησης και χάρη. Και κακά τα ψέματα, ένας ευλύγιστος μυς είναι αναγκαστικά και δυνατός, διαφορετικά δεν μπορεί να επιμηκυνθεί για να πετύχει το επιθυμητό εύρος.

Έλεγχος κίνησης

Ας πούμε ότι έχεις ένα πολύ ωραίο αυτοκίνητο. Έχεις μια καλή μηχανή (δύναμη) και γερά λάστιχα (ευλυγισία). Τι να το κάνεις, όμως, αν δεν ξέρεις πώς να το οδηγήσεις; Έλεγχος κίνησης είναι η ικανότητα να κατευθύνουμε τις δυνατότητες του σώματός μας, ώστε αυτό να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις επιθυμίες μας σαν μια καλορρυθμισμένη μηχανή.

Ο έλεγχος κίνησης χρειάζεται υπομονή και μαθαίνεται με την επανάληψη και την εξάσκηση των κινήσεων, εστιάζοντας στις λεπτομέρειες.

Πώς μπορείς να ενισχύσεις τη φυσική αυτονομία σου;

Χρησιμοποιώντας τους 3 άξονες της δύναμης, της ευλυγισίας και του ελέγχου κίνησης για να εντοπίσεις και να δουλέψεις τις αδυναμίες στην εξέλιξή σου. Τόσο απλά. Στη θεωρία. Γιατί στην πράξη χρειάζεται πολλή και υπομονετική δουλειά!

Φυσικά, μπορεί κανείς να δουλεύει και τους 3 άξονες παράλληλα, κι αυτό είναι το ιδανικό. Συνήθως, όμως, σε κάποιο από τα 3 θα υπερτερείς και κάποιο θα είναι το αδύναμο σημείο που σε κρατάει πίσω. Με εξάσκηση μπορείς να αναλύεις την απόδοσή σου σε κάθε κίνηση που θες να καταφέρεις με βάση αυτούς τους 3 άξονες. Αν εντοπίσεις τις αδυναμίες σου, ξέρεις ακριβώς πού πρέπει να εστιάσεις τις προσπάθειες και το χρόνο σου. Έτσι, θα μάθεις πώς μπορείς σταδιακά να χρησιμοποιείς το σώμα σου καλύτερα και να πετύχεις την καλύτερη δυνατή απόδοση στη δραστηριότητα ή το άθλημα που σε ενδιαφέρει.


Πηγή φωτογραφίας: ΑΠΕ

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s